FORGET THE SOUND...HEAR THE MUSIC Anty-wibracja
to, obok zasilania, jedna z najważniejszych kwestii związanych z
reprodukcją
dźwięku przez system audio! Urządzenia audio podczas swojej pracy poddawane są wpływom różnego rodzaju drgań. Wszystkie one mają szkodliwy wpływ na odtwarzany dźwięk. Ich eliminacja, poprzez stosowanie różnego rodzaju elementów antywibracyjnych, znajduje swoje uzasadnienie nie tylko w nauce, ale również, a może przede wszystkim, jest po prostu natychmiast wyłapywana przez ucho nawet niezbyt uważnego słuchacza! Pozbycie się szkodliwych wibracji ma jednoznacznie pozytywny wpływ na jakość odtwarzanego dźwięku. Co jednak owo „pozbycie się” w rzeczywistości oznacza? Czy chodzi o odseparowanie naszych urządzeń audio od otaczających je wibracji? Tak, też! Jednak tematyka ochrony przed wibracjami jest o wiele bardziej skomplikowana. Jeżeli głównym aspektem ochrony antywibracyjnej było by jedynie „odprzęgnięcie” od otaczających wibracji, można by przecież powiesić urządzenie na odpowiednio elastycznych linkach i temat byłby skończony. Aby zrozumieć złożoność tego zjawiska należy przynajmniej w skrócie poznać podstawy teorii drgań.
Oprócz takich fal dochodzących z zewnątrz, a może nawet przede wszystkim to przecież sam sprzęt grający jest tak naprawdę największym generatorem wibracji...Przecież słuchanie muzyki to nic innego jak generowanie fal, a więc wprawianie w drgania cząsteczek powietrza! Oznacza to, że sam sprzęt grający jest swoim największym wrogiem w wojnie z wibracjami...a najlepiej aby zespoły głośnikowe stały w mieszkaniu obok! Każdy element systemu audio jest podczas pracy non stop „uderzany” falą powietrzną w różnych kierunkach i o różnej częstotliwości. Tutaj platforma antywibracyjna musi się wykazać innymi umiejętnościami. Musi nie tyle izolować urządzenie od wibracji, bo to jest w kierunkach na płaszczyźnie poziomej nie możliwe, co przede wszystkim je znosić i/lub wytracać, pochłaniać. Chodzi o to aby eliminować zjawisko rezonansów i zapobiegać zjawisku dudnienia zarówno w aspekcie jej konstrukcji własnej jak i obudowy urządzenia w jak najszerszym paśmie częstotliwości ze szczególnym naciskiem na częstotliwości słyszalne dla człowieka. Najprościej to wytłumaczyć na przykładzie kolumny głośnikowej. Membrana głośnika drgając wytwarza dźwięki o określonej „dobrej” częstotliwości, jej niezakłócona praca wiąże się z reprodukcją wysokiej jakości dźwięku. Jeżeli zaczniemy wzniecać w kolumnie głośnikowej drgania to wpłyną one na drgania membrany, a to z kolei albo wytłumi, albo wznieci odtwarzane przez nią częstotliwości a więc jednoznacznie wprowadzi element błędu do jej pracy. Oznacza to, że platforma antywibracyjna musi mieć możliwość pracy we wszystkich płaszczyznach oraz wielokierunkową sztywność będącą w stanie reagować na fale o różnej częstotliwości.
To tylko niewielki zarys niezwykle złożonej tematyki związanej z drganiami. I mimo że wydawało by się, że to wszystko proste-fizyka, to nikt jeszcze nie wynalazł jednej i uniwersalnej metody ochrony przed drganiami i ich eliminacji...! Każde urządzenie audio, każdy nawet rodzaj muzyki generuje drgania o innych częstotliwościach i różnej mocy. Każde pomieszczenie odsłuchowe różnie reaguje wzniecając lub tłumiąc różne częstotliwości. Jeżeli przemnożymy te dane wyjdą nam nieskończone liczby kombinacji. Z punktu widzenia idealistycznego powinno się projektować platformy antywibracyjne nie tylko pod określony sprzęt, ale nawet pod określony rodzaj muzyki i przede wszystkim pod określone pomieszczenie odsłuchowe uwzględniając jego konstrukcję i akustykę. Jak łatwo sobie wyobrazić na takie przedsięwzięcie rzadko było by stać nie jedną filharmonię a co dopiero prywatnego miłośnika muzyki. Z punktu widzenia pragmatycznego więc tak naprawdę nie ma złych ani dobrych platform antywibracyjnych. Są jedynie takie, które dobrze nam się w nasz system „wgrały” bądź nie. Lepsze są jedynie te, które ze względu na jakość zastosowanych rozwiązań są po prostu bardziej uniwersalne będąc pomocnymi szerszemu gronu odbiorców! PLATFORMY ANTYWIBRACYJNE WK AUDIO® to z punktu widzenia teorii drgań systemy hybrydowe. Z jednej strony poprzez swoją masę pochłaniają szkodliwe wibracje a z drugiej strony posiadają elementy odprzęgane. Punktem kluczowym ich projektu jest wzajemne oddylatowanie elementów o różnych masach i różnych strukturach. Dzięki temu każdy z elementów reaguje na przyłożoną do niego siłę różnie w czasie posiadając inną bezwładność. Ma to na celu umożliwienie znoszenia się drgań o różnych częstotliwościach oraz powstanie przesunięć fazowych między różnymi częstotliwościami, które w danym momencie „znajdują” się w platformie oraz na nią oddziałują. Takie rozwiązanie skutecznie minimalizuje efekt dudnienia oraz powstawanie szkodliwych rezonansów zarówno w urządzeniu audio jak i w samej platformie. Elementem dylatującym poszczególne warstwy jest specjalny łącznik wynaleziony na potrzeby tylko tych platform. Jest on wykonany ze specjalnej mieszanki spienionych elastomerów o niewielkiej ilości mostków chemicznych pomiędzy łańcuchami polimerów - usieciowanie na poziomie 2%. Taka budowa chemiczna wpływa na stopień kurczliwości elastomeru oraz jego „pamięci kształtu”. Łącznik posiada budowę przestrzenną. Podczas projektowania jego kształtu kładziono duży nacisk na to aby jego reakcja na przyłożoną siłę w każdej płaszczyźnie była podobna. Posiada on inną budowę w przypadku oddzielania warstw ciężkich i lekkich, a jest ona zdeterminowana uzyskaniem podobnej sztywności w każdym kierunku między elementami platformy. Poza opisanym powyżej elementem odprzęgającym poszczególne elementy platformy, bardzo ważną rolę pełnia same w sobie materiały użyte do jej budowy. Specjalnie wyselekcjonowany granit posiada bardzo nieregularną budowę wewnętrzną o wielopłaszczyznowym i nie regularnym układzie kryształów oraz stosunkowo małej gęstości. Taka nie regularna struktura doskonale wpływa na pochłanianie i rozpraszanie różnych częstotliwości, w różnych kierunkach. Chroni to platformę przed niepotrzebnym gromadzeniem energii, która może być oddana po czasie w postaci drgań o określonej częstotliwości oraz eliminuje efekt tak zwanego dzwonienia. Sklejka liściasta, z której wykonany jest blat, to naturalne włókno węglowe. Jej warstwowa budowa o naprzemiennych kierunkach ułożenia włókien działa podobnie jak opisany powyżej granit, lecz ze względu na inną masę w zakresie innych częstotliwości. Ogromną wagę przyłożono do rodzaju użytego lakieru dla serii PIANO. Został on dobrany tak, aby przy dużej estetyce wykonania powierzchni i niezłej trwałości, jak najmniej wpłynął na fizyczne właściwości sklejki. Odpowiednio
twardy
gatunek sklejki, to również materiał z którego zostały wykonane nogi
platformy.
Mają one stożkowy, specjalnie nie regularny ( ! ) kształt. Rozwiązanie
to, choć
może z punktu widzenia odbiorcy błahe i marginalne, zajęło wiele
miesięcy
pracy! Podczas ich projektowania okazało się, że nawet niewielkie
odchyłki od
regularnego kształtu maja słyszalny wpływ na dźwięk. Dzieje się tak ze
względu
na opisaną powyżej budowę warstwową sklejki. |